fredag 13 april 2018

Mina topp 5 råd till nybörjare inom aktiehandel

Alla vet att man kan göra misstag på börsen. Jag tänkte summera de just nu enligt mig vanligaste nybörjarmisstagen steg för steg och förhoppningsvis kan det hjälpa någon att undvika dessa.

1. Sälj inte fallande aktier i panik. Förmodligen ett stort misstag bland nybörjare, där man säljer aktier i panik eller av rädsla att förlora pengar.
Mitt råd: Ta reda på varför aktien faller och gör din egen analys efter det.

2. Lyssna inte för mycket på analytikers råd (köp/sälj/behåll).
Mitt råd: Analytiker gör fel, inte alltid men det händer, gör istället din egen analys. Läs vad som gör att analytikern sätter en viss rekommendation för en specifik aktie. Är det rimligt? Vad baserar de beslutet på?

3. Gör inte som alla andra.
Mitt råd: Ofta när en aktie rusar i pris så kan det kännas lockande att köpa den aktien. Försök att undvika det flockbeteendet (om det inte finns andra bra skäl att köpa aktien).

4. Tänk inte kortsiktigt och gör inte ändringar för ofta.
Mitt råd: Försök att tänka långsiktigt, det är ofta enklare för nybörjaren än att syssla med t.ex. "daytrading". Köp bra bolag regelbundet som du vill behålla länge.

5. Att inte ha en investeringsplan
Mitt råd: Det är bra om man sätter upp regler för hur man ska agera vid vissa tillfällen, det kan vara särskilt skönt att luta sig mot i osäkra tider på börsen. Ett till tips är att när man köper in ett nytt bolag till sin portfölj så skriv ner varför du köpte det bolaget. Om du någon gång blir osäker på det bolaget kan du gå tillbaka och kolla hur du tänkte när du köpte bolaget.

Kommentera gärna om ni anser att jag har missat något väsentligt. :)

2 kommentarer:

  1. 2. Lyssna inte för mycket på analytikers råd (köp/sälj/behåll).
    Om du är nybörjare kan du mindre än en analytiker.

    3. Gör inte som alla andra.
    Följ trenden, dock inte vad de säger på facebook.



    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Du har helt rätt i det du skriver :)

      Radera