onsdag 18 april 2018

Buffertsparande

Hur mycket buffertsparande man bör ha är högst individuellt enligt mig. Jag tycker att man ska kolla på hur stora kostnader man har varje månad för att sedan kunna beräkna hur mycket buffert som krävs. Sen är det alltid bra att se till att man har lite extra pengar sparat som buffert för att kunna täcka oväntade utgifter.

Jag själv har buffert så att jag skulle klara mina fasta utgifter ca 6 månader. Jag tycker att det känns som en rimlig tidsperiod eventuellt lite för mycket. Mitt buffertsparande ska även kunna täcka oväntade utgifter. Om jag någon gång tar från buffertsparandet, exempelvis för att reparera bilen eller köpa in något till huset, så ser jag till att fylla på min buffert så fort det är möjligt. Min buffert har jag på ett vanligt bankkonto för att enkelt och snabbt kunna ta från vid behov.

Hur mycket tycker ni är rimligt att ha i sitt buffertsparande?

1 kommentar: